PARIMAD SALENEMISE DIEEDID

posted in: Gallery Post, TERVIS, TOITUMINE | 0

Viis tõhusaimat toitumisviisi, mis aitavad kaotada rasva ja säilitada lihaseid.

Tuleb taaskord tõdeda, et ütlus „kõhulihased tulevad köögist“ peab paika. Teadusuuringu põhjal, kus aasta jooskul jälgiti naiste (keskmine vanus 58 a) tervisekäitumist, tehti kindlaks: naistel, kes järgisid ainult tervislikku toitumist, langes kaal keskmiselt 8,5%; vaid treeningutega tegelevatel naistel keskmiselt 2,4% ning toitumist ja treeninguid kombineerinud naistel 10,8%.

Õige ja sobiva toitumisviisi valik ja sellest kinnipidamine on palju keerulisem kui treeningkava järgimine, sest toitumissoovituste peadpööritav rohkus ja nende kohta levivate arvamuste äärmused ajavad segadusse ka kõige teadlikuma treenija. Hea uudis on see, et ajaproovile on vastu pidanud ja/või oma tulemuslikkusele teadusliku kinnituse saanud vaid üksikud dieedistrateegiad. Järgnevalt leiad meie ekspertide arvamustel põhineva esiviisiku: ketogeeniline ehk ketodieet, gluteenivaba-, paleo-, vahemere- ja IIFYM (if it fits your macros – kui see mahub su makrodesse) dieet.

  1. KETODIEET

HE0216_FEDIE_02Üks vanimaid dieete, mille võtsid arstid kasutusele juba eelmise sajandi alguses. Ketodieedi põhimõte: süsivesikute osakaal viiakse väga madalale, alla 100 g ööpäevas, tervislike rasvade osakaal on väga kõrge ja valku tarbitakse mõõdukalt. Ketodieedi makrotoitainete suhe, mis reeglina on 75% rasva, 20% valku ja 5% süsivesikuid, viib keha ketoosiseisundisse – ekstreemselt madala süsivesikute tarbimise puhul hakkab keha ammutama energiat ketokehadest, mis tekivad rasvalagundamise (lipolüüsi) käigus ja on dieediperioodil energia alternatiivallikas ajule, südamele ja lihastele. Ketoosiseisundiga põletab keha palju rasva, kuid samas säilitab ketodieedi pidamine lihaseid ning näljatunnet ei teki.

  1. GLUTEENIVABA DIEET

Gluteenivaba dieet kogub viimasel ajal üha enam populaarsust ning ka paljud tippsportlased on selle dieedi tulised austajad.

Gluteen on teraviljavalk, mida leidub looduslikult nisus, odras ja rukkis, vahel ka kaeras, tatras, riisis. See tähendab loobumist saiast-leivast, pastast ja küpsetistest, paljudest magustoitudest ja valmistoitudest. Milles on probleem? Gluteeni seedimist ärritav toime võib põhjustada mitme soolehaiguse teket, osal inimestel võivad gluteeni antikehad põhjustada südamehaiguseid ning hormonaalseid häireid.

  1. PALEODIEET

MU0511_FEWAR01_RRDPaleodieedist on saanud tõeline hitt, seda võiks nimetada isegi elustiiliks. Olemuselt tähendab selle dieedi pidamine järgida koopaelaniku toitumist kiviajal, valides kindlaid toidugruppe, mis talle kättesaadavad olid. Kuid see valik oli rikkalik! Tervislikud rasvad pähklitest ja seemnetest, metsloomade liha, puhaste veekogude kala, tõeliselt mahedad köögi- ja puuviljad, reostamata metsade marjad ja seened.

  1. VAHEMEREDIEET

Vahemeredieet peaks õigupoolest olema dieeditopi tipus, sest see on ainus paljuuuritud ja teaduslikke kinnitusi saanud vanim toitumisviis, mis tagab hea tervise ja pika eluea.

Hispaanias viie aasta jooksul tehtud uuringus leiti, et vahemeremaade rasvarikas menüü, mis sisaldab rohkelt oliiviõli ja pähkleid, vähendab oluliselt südamehaiguste riski ning tagab pika ning aktiivse eluea.

5 IIFYMbanner_ostrovit

Veel üks toitumisviis, mis meie dieeditopis olijate seas on suhteliselt uus – see on „Kui see sobib sinu makrodega” (IIFYM – if it fits your macros) dieet. Tuntud ka kui paindlik dieet, kogub IIFYM suurt populaarsust pühendunud saalifännide seas, kuna toitumisprintsiip on äärmiselt lihtne – peamine fookus on kolme makrotoitaine tarbimisel: süsivesikud, valgud ja rasvad ning nendes sisalduvad kalorid.

DIEETIDE PIKEM JA PÕHJALIKUM KIRJELDUS AJAKIRJA SUVI 2016 NUMBRIS –  OSTA SIIT!

kalev_filmislimming-adalmond

 

Leave a Reply